Wat betekenen de plannen voor de bereikbaarheid?

Technisch manager Remco Suk geeft antwoord op vragen over routes en bereikbaarheid 


14 april 2020
Ondanks de situatie omtrent het coronavirus, gaat het werk voor het project Guisweg door. En het begint steeds meer vorm te krijgen. Er is nog niets besloten, maar het begint steeds meer te leven bij omwonenden en bedrijven uit de buurt. We krijgen dan ook veel vragen. In een reeks van interviews met het projectteam proberen we daar zo goed mogelijk antwoord op te geven.

Deze keer een interview met Remco Suk. Remco werkt bij de Vervoerregio Amsterdam en is de technisch manager van het project. We stellen hem wat vragen over routes in de nieuwe situatie, maar ook over de bereikbaarheid van specifieke voorzieningen.

Blijven de sportverenigingen bereikbaar?

Ja, ook in de nieuwe situatie blijven de sportverenigingen bereikbaar, via de Guisweg, de Wezelstraat én een aansluiting op de nieuwe verbindingsweg onder het spoor door. De nieuwe verbindingsweg loopt parallel aan de A8, van de aansluiting bij het politiebureau, onder het spoor door naar de Provincialeweg. Voor fietsers blijven de sportvelden vanuit Westerkoog en vanuit Rooswijk op dezelfde manier bereikbaar. Vanuit Oud-Koog of Oud-Zaandijk is de fietsroute naar de sportvelden afhankelijk van de plek waar een nieuwe onderdoorgang komt: bij de Guisweg óf bij het station. In beide gevallen zorgen we er voor dat fietsers makkelijk naar de sportvelden kunnen. Voor auto’s komt een extra toegang vanaf de nieuwe verbindingsweg. Sporters die met de auto uit Oud-Zaandijk of Oud-Koog kunnen via de Provincialeweg en de nieuwe verbindingsweg naar de sportvelden. De Wezelstraat blijft sowieso open voor fietsers, maar we moeten nog onderzoeken of de Wezelstraat ook voor autoverkeer open kan blijven.

Blijven de winkels rond afrit 2, zoals de Gamma en de Albert Heijn, bereikbaar? 

Ook de winkels rond afrit 2 willen we zoveel mogelijk bereikbaar houden. Er zit nog wel verschil in de situatie met of zonder afrit 2: blijft die zoals het nu is, of wordt de afrit afgesloten? Daar is nog geen keuze over gemaakt. In alle gevallen blijft de Verzetstraat open en zijn de winkels via de Verzetstraat bereikbaar. In het geval dat afrit 2 open blijft, is de bereikbaarheid van de winkels hetzelfde als in de bestaande situatie. Wanneer afrit 2 wordt afgesloten, betekent dat je niet meer direct vanaf de snelweg bij de winkels uitkomt. In dat geval rijd je vanaf de snelweg via aansluiting 3 (bij het politiebureau), via de nieuwe verbindingsweg onder het spoor, de Provincialeweg en de Verzetstraat naar de winkels. In de komende periode berekenen we precies wat dat betekent voor de winkeliers en bedrijven en gaan we daarover met hen in gesprek.

Blijft het politiebureau bereikbaar?

Het politiebureau kan in alle situaties op de huidige locatie blijven. De bereikbaarheid voor bezoekers is vergelijkbaar met de bestaande situatie, behalve dat mensen uit bijvoorbeeld Oud-Koog en Oud-Zaandijk gebruik maken van de nieuwe verbindingsweg (in plaats van de bestaande spoorwegovergang bij de Guisweg) om daar te komen. De nieuwe situatie betekent wel iets voor de routes van hulpdiensten vanuit het politiebureau. De verbinding naar bijvoorbeeld Krommenie en Assendelft wordt gemakkelijker door de nieuwe oprit op de A8 naar het westen. Als de Guisweg geen doorgaande route meer is, betekent dat de route vanaf het politiebureau naar bijvoorbeeld Oud-Zaandijk of Oud-Koog via de nieuwe verbindingsweg loopt. Over dit soort veranderingen is contact met de politie. Ook stemmen we de plannen af met de veiligheidsregio, zodat het gebied in de nieuwe situatie goed bereikbaar blijft voor andere hulpdiensten zoals brandweer en ambulances.

Wat betekenen de ideeën voor het vrachtverkeer?

We krijgen ook veel vragen over wat de nieuwe situatie betekent voor vrachtverkeer. Er rijdt veel vrachtverkeer van en naar de fabrieken in Oud-Koog. Nu maken vrachtwagens meestal gebruik van aansluiting 2 (bij de Albert Heijn) en duiken rechtstreeks de wijk in en uit. Wanneer aansluiting 2 open blijft, blijft de situatie nagenoeg hetzelfde. Wanneer aansluiting 2 dicht gaat, betekent dat wel een nieuwe route voor vrachtverkeer. Vrachtwagens maken dan ook gebruik van de nieuwe verbindingsweg en aansluiting 3 om naar de snelweg te gaan. De tunnel van de nieuwe verbindingsweg onder de Provincialeweg is hoog genoeg voor vrachtverkeer.

Heeft u een specifieke bereikbaarheidsvraag? Of een andere vraag met betrekking tot het project? Mail dan naar guisweg@zaanstad.nl. We beantwoorden uw vraag graag! 

Foto Remco Suk, werkzaam voor de Vervoerregio Amsterdam en technisch manager van het project Aanpak Guisweg.

Foto: Remco Suk, werkzaam voor de Vervoerregio Amsterdam en technisch manager van het project Aanpak Guisweg.

Meer weten over de aanpak Guisweg?

Lees ook het interview met projectleider Chris Engelsman. Hij geeft antwoord op vragen over de oplossingsrichting. Kan  het niet simpeler? Kunnen jullie niet gewoon een tunnele leggen?

Interview projectleider Chris Engelsman




Hoog contrastToegankelijkheidsverklaringGa naar Zaanstad.nl